Voorstellingen in de Lourdeskerk ter versterking van het uitgaansaanbod op Scheveningen

Het uitgaansaanbod op Scheveningen krijgt dit najaar nieuw elan. Feest aan Zee geeft gedurende twee maanden deze impuls met een programma van muziek en theater in de Lourdeskerk. Samen met Zuiderstrandtheater, Firma Mes, A Night Out Scheveningen en Popagenda Scheveningen is een programma gerealiseerd van 12 unieke voorstellingen, meer dan 30 avonden en enkele matinees.

Eén van de projectdoelstellingen van het themajaar Feest aan Zee is het blijvend versterken en uitbreiden van het uitgaans- en leisure-aanbod op Scheveningen. Deze programmering bestaat uit nieuwe of vernieuwde projecten die een blijvend of herhaalbaar karakter hebben. Henk Scholten, intendant Feest aan Zee en directeur van het Zuiderstrandtheater:
“Het programma van twee maanden in de Lourdeskerk is een pilot om de kerk in te richten als een nieuw, permanent podium. Vlakbij bij de bestaande publiekstrekkers als Holland Casino, AFAS Circustheater, het Kurhaus, Pathé en allerlei horecagelegenheden. Als in de toekomst het Zuiderstrandtheater terugverhuist naar het Spuiforum in de stad, blijft de Loudeskerk een mooie plek voor culturele producties op Scheveningen.”

Programma Lourdeskerk
In oktober trapt Firma Mes af met 17 voorstellingen van ‘Een Avondje Armoede’. Een locatievoorstelling over een uit de hand gelopen fundraising evenement met teksten van A.H.J. Dautzenberg. Op zondag 28 oktober presenteert Popagenda Scheveningen de Ierse folkband The High Kings. In de maand november heeft Zuiderstrandtheater een bonte verzameling van artiesten uitgenodigd voor het programma Club Lourdes aan Zee. Een reeks van theaterbelevenissen met o.a. de spectaculaire en eigentijdse variétéproductie Circus in de Branding (met Pepijn Gunneweg), een muzikale ode aan Pia Beck, zondagochtend musical sing-alongs met bekende musicalartiesten, een Frans familiecircus en een speciaal programma van Jazz Orchestra of the Concertgebouw met Mike Boddé als gastsolist. A Night Out Scheveningen organiseert daarnaast ook extra activiteiten.

Werken aan de toekomst van Scheveningen
Terwijl de Stad aan Zee het themajaar viert, wordt op Scheveningen tegelijkertijd hard gewerkt aan de toekomst. En dat is nodig ook. Het aantal bezoekers aan Scheveningen steeg van circa 13 miljoen in 2010 naar ruim 14,5 miljoen in 2017. Ook dit jaar wordt een groei verwacht. Bovendien worden met de toekomstige opening van Legoland Discovery Center in 2019 nog eens 400.000 bezoekers per jaar extra verwacht. In 2010 werd gestart met de bouw van de nieuwe boulevard, het startschot voor de langverwachte metamorfose van Scheveningen. Vanaf 2020 wordt het laatste stuk boulevard aangepakt, waarmee de 2,5 kilometer boulevard na ruim 10 jaar af is. En dan is het achterland aan de beurt. Zo krijgt Scheveningen steeds meer zijn hoogwaardige uitstraling en befaamde allure terug. Met veel meer groen en veel minder steen.

Feest aan Zee, 200 jaar badplaats Den Haag ~ Scheveningen
In 1818 bouwde Jacob Pronk het eerste badhuis op Scheveningen. Dit jaar biedt Den Haag haar inwoners en bezoekers een zee aan festiviteiten. De badplaats staat in de spotlights en de hele stad feest mee met festivals, exposities en voorstellingen. Bekijk het hele programma op feestaanzee.nl

leave a reply