Eindresultaat Feest aan Zee: 5,8 miljoen bezoekers en €13 miljoen mediawaarde

Wethouder Richard de Mos heeft vandaag het eindresultaat van Feest aan Zee overhandigd gekregen. Hij kreeg de resultaten in de vorm van het jaarboek ‘Afterparty’. De cijfers zijn positief bijgesteld na donderdag 13 december, toen de organisatie de tussenstand al presenteerde. In 2018 trok het themajaar 5,8 miljoen bezoekers* bij festiviteiten en kreeg aandacht in de media ter waarde van €13 miljoen euro. Online doelstellingen werden dubbel overtroffen. Het jaar trok bovendien bijna 40.000 Haagse kinderen naar de zee.

Wethouder Richard de Mos neemt het jaarboek ‘Afterparty’ van Feest aan Zee in ontvangst. Fotograaf: Anne Reitsma

Doelstellingen Feest aan Zee
De nationale campagne voor het themajaar Feest aan Zee heeft ruim boven de gestelde targets gescoord. De eindstand betreft:

  • €13 miljoen mediawaarde, 186%+ t.a.v. doelstelling.
    Doelstelling was €7 miljoen, tussenstand was €12,6 miljoen.
  • 41,7 miljoen online impressies, 208%+ t.a.v. doelstelling.
    Doelstelling was 20 miljoen, tussenstand was 34,7 miljoen.
  • 854.272 webbezoekers op de speciale Feest aan Zee pagina’s op denhaag.com, 214%+ t.a.v. doelstellingen.
    Doelstelling was 400.000 bezoekers, tussenstand was 707.500 bezoekers.

Henk Scholten: “Bij de hoge tussenstand in december ontbraken nog cijfers vanuit verschillende organisatoren. Daarnaast liepen een aantal grootse festiviteiten nog door tot eind december zoals The Hague HighLights. Onze dank is groot aan de honderden organisaties die dit resultaat hebben mogelijk gemaakt. Zonder hen was dit niet gelukt.”

Imago-onderzoek Feest aan Zee
Gemeente Den Haag heeft inmiddels ook de eerste resultaten van een nationaal imago-onderzoek ontvangen. Uit onderzoek van Blauw blijkt dat circa 1/3 van de Nederlanders (18+) bekend was met Feest aan Zee en hiervan 22% een festiviteit bezocht. In de loop van het themajaar is de bekendheid van Feest aan Zee toegenomen, van 25% bekendheid onder de Nederlanders in juli 2018, naar 31% in januari 2019. 75% van de Nederlanders is het nu eens met de stelling dat Den Haag een Stad aan Zee is. Een combinatiebezoek van stad en strand wordt ook populairder. Voorheen gaf 42% van de respondenten een tripje naar de binnenstad én badplaats aan, nu is dit gestegen naar naar 47%. De reden ‘gemakkelijk te bereizen’ wordt hiervoor het meest gegeven.**

Jaarboek Afterparty
Het 200 pagina tellende jaarboek is een terugblik op Feest aan Zee met veel foto’s en achtergronden. Afterparty is alleen beschikbaar voor de organisatoren en betrokkenen die dit jaar hebben meegewerkt. Morgen, donderdag 21 februari, wordt het op een besloten bijeenkomst gepresenteerd.

leave a reply